2008-08-12

10 PB

När det var 13 PB talade vi lite om Nuolja men det ska vi inte göra idag för idag ska vi prata om sträckor. Ska det vara långsträckor eller kortsträckor i BAMM? Vilket är roligast?

Som diskussionsunderlag nummer 1 & 2 har vi sistasträckan på BAMM-70 2005. Vi skulle från långt nere vid Abiskojaure ända upp till just Nuolja och den sträckan var så lång att den inte fick plats i scannern så den finns förevigad i två bilder:

Sträckan var den längsta vi sprungit någonsin och ja den var så lång att den fick ett eget inlägg på teamSTARCUS-sajten för ett tag sen.

Som diskussionsunderlag 3 har vi ett exempel på att det ibland även förekommer kortsträckor där uppe. Här har vi slutet på BAMM-70 2006. Team STARCUS hade just fetbommat trean och fyran och tappat chansen till topp två. Mellan femman och tretton gick det dock bra och vi höll nästan (tappade bara 11 min, varav 7 min på åttan där vi höll på att trilla utför stupet) jämna steg med vinnarna Team Trimtex som numera är kära lagkamrater i team Rockrunners.

Så nu undrar jag vad ni föredrar. Lämna gärna en kommentar här bland kommentarerna. Själv vågar jag sticka ut hakan och säga att jag gillar alla sträckor som går uppför! I morgon 9 PB...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer helt klart att bli mer långsträckor och vägval i år. Man ska ju försöka efterlikna 94 års upplaga, som hade två mellankontroller dag 1 och tre dag 2!

Men för att få ihop utlovade 4 450 höjdmeter krävs det väl ett antal kontroller uppe på topparna också. Och 4 450 hm är förresten galet mycket, tror att det klart mer än dom senaste tre åren (gnuggar förväntansfullt händerna, uppför är kalas!!!).

Men långsträckor är nog inte min grej. Risken är för stor att jag lyckas ta det långsamma vägvalet... Och eftersom jag inte är någon orienterare är väl inte heller kortsträckor och finorientering min grej, så frågan är kanske vad jag ska ut på fjället och göra över huvud taget...

Aktuell väderprognos
Friday, Aug 22More Details Cloudy with showers Low: 4 °C High: 9 °C Saturday, Aug 23 More Details Rain Low: 3 °C High: 8 °C
Mysigt värre!

Totalt 90 lag anmälda, varav 20 på långa banan är ju kul. Men nog skulle det få plats några lag till ute på fjället.

/Krister

Unknown sa...

Ja, långsträckor är ju kul när man tar det där supervägvalet som ingen annan ser... Men det händer ju aldrig. Men långsträckor är bra för att man snabbt avverkar många kilometrar. Kortsträckor gillar jag för de brukar vara ganska lätta på BAMM. Äsch, jag gillar nog när det är blandat.

Apropå höjdmetrar har jag för mig att vi gjorde ca 4500 på BAMM 2005, enligt den där prylen Pälle bar på armen. Men jag kan komma ihåg fel.

Den där väderprognosen hinner ändras. Det blir plus 15, klart och vi behöver inte frysa ett dugg på natten...

Anonym sa...

2005 var ett tufft år! Hittade en notering om att vinnarna hade fått ihop 4 700 höjdmeter på sin frwd-pryl.

Men hur beräknar dom förresten "utlovade" antal höjdmeter? Beräknad sträcka är ju rakt på, och innebär att man själv springer något längre. Men är antal höjdmeter också beräknat rakt på? Äh - spela roll, Bamm är fruktansvärt jobbigt! Och kul! Det är ta mig fan det enda man behöver tänka på!

/Krister

Pälle sa...

Jag tror de beräknade höjdmetrarna, precis som för den beräknade löpsträckan fågelvägen, beräknas enligt LÖPBAR sträcka så rakt på man kan. Går sträckan rakt över en sjö så räknar man runt och är det runt en obligatorisk vägövergång så räknas den sträckan.

Fast rakt över en sjö är ju +-0 höjdmeter så nu känns det som jag skriver i onödan :o