2008-11-24

KENYANGUBBTRÄNING

Läste på marathon.se att det var bra att distansträna som en kenyan. Träningen går ut på att man ska gå ut lugnt och öka. Eftersom ni säkert inte orkar läsa så citerar jag artikeln:

Distanspass på 10 km: Löpare som klarar milen på 40 minuter. Starta passet i lugn jogg (cirka 5.30-6.00 min/km i 1-2 km). Öka successivt så att farten är cirka 4.45 min/km vid 5 km. Fortsätt öka så att kilometer 8-9 går på 4.30 min/km. Avsluta lugnt den sista kilometern som en nedjogg.

Jag är ju sugen på nymodigheter så jag testade upplägget både på torsdagens 9,5 km och lördagens 15,5 km. Det var kanske inte hundra procent vetenskapligt då passen var både kortare och längre, leriga och på asfalt, kuperade och flacka så det var inte helt lätt att öka på sekunden rätt. På det stora hela kändes det som att det funkade, stabilt, som Dr Alban skulle sagt. Men ärligt talat? Är inte detta vanlig gubbträning?

PS Bifogar en, nej två, nej tre, bilder på Henry Rono, en av de största, kanske till och med den störste, kenyanske löparen genom tiderna. Numera också en gubbe DS.

Inga kommentarer: