2009-03-02

Vasaloppet 2009



Här kommer man in som segrare, nej inte direkt, det blev tyvärr looser-bussen från Evertsberg till Mora.

Förhoppningarna var goda, de yttre förutsättningarna var bra, bra skidor, bra glid, bra start. Målet var att komma bland de 1000 första och chanserna mkt goda. Det som hände i Bessemerloppet hände även här men än värre. I första backen blev det maxpuls direkt och näsan spydde ut blod från båda hålen och ville inte sluta. Väl uppe på platten var det fokus att hålla på och snörvla och spotta ut skiten. Tror att jag passerades av sisådär 200st innan Smågan och jag själv kom in som 1345:a. Normat sett plockar jag fler mot Smågan och framåt.
Raset fortsatte mot Mångsbodarna, näsan fortsatte blöda och handskarna var nu hyfsat röda, tror att jag tappade ytterligare 300 placeringar. Från Mångsbodarna går det väldigt mycket utför och mina mkt välvallade skidor gör ett bra arbete, plockar säkert en 50 placeringar där. Ridå! Tvärstopp, krafterna tar tvärslut strax efter ca 30km körda.
I Risberg klev jag mentalt av, men med vetskapen av alla som följer en därhemma via webbar och mobiler hoppas man ju på ett mirakel. Något mirakel kom inte, det blev mer ett spektakel som gick omkring på sina skidor. Det var tungt, riktigt tungt till Evertsberg.
Tråkigt, kasst, förbannad, bortkastat, orättvist, j.... piss!
Nu börjar den riktiga säsongen :)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jonas, du kämpade väl trotts ditt blod. Jag hade klivit av vid första backen om jag blödde så illa.
Du e en riktig KRIGARE, en san Rockrunner =)

Pälle sa...

Extra trist med så enormt bra förberedelser du gjort med alla seedningslopp och träningsläger. Det är bara att bryta ihop och komma igen!

Unknown sa...

Äsch...i själva verket är det LAMM Jonas har förberett sig till hela tiden... Då jävlar blir det åka av!!!

Anonym sa...

Ja, nu jädrar. Jakten på riktigt bra skor kommer först!

Pälle sa...

Det är rea på addnature nu!

Anonym sa...

Köpte ett par icebug :)

Anonym sa...

Köpte också ett par icebug! Inte för att det var rätt storlek, men det var ju rea.