2010-11-01

BAMM 2010 KAPITEL 14 - EPILOG

Efter att vi legat i gräset en stund passerades utrustningskontrollen utan anmärkningar. Skumpan hägrade! Stuga 62, inte långt men ändå så långt borta. Det blev MINISTRY OF SILLY WALKS nerför backen:Segrarna i Team Chicken hade suktat på flaskan i några timmar. Vi tyckte oss kunna se några gnag-spår i folien kring korken men flaskan var oöppnad. Team X slet (nåja, försökte så gått det gick utan att få kramp) av sig de äckliga skorna medan Jonas mer eller mindre slet åt sig flaskan och (utan kramp) POFF:
Det blev en stunds softande med bubbel, snack och mycket skratt innan det var dags för MINISTRY OF SILLY WALKS upp för backen till bastun. Jonas och Tor stannade kvar och vaktade stugan. Team X hade en tanke om att stanna däruppe till prisutdelningen men efter bastun var lederna uppmjukade. Eller så började glaset bubbel och flaskan öl verka? Man behöver inte så mycket efter en heldag på fjället! Hursomhelst så blev det en tur ner till stugan för att slänga in grejerna innan det bar av uppför igen, ett jäkla knatande var detTeam Rockrunners C (XI alltså) krossade allt motstånd. Dag två gick de som tåget och var bara ute i 3:41. Det gick till och med så fort att de var före alla lag i 30-klassen och blev först i mål. Givetvis fick de kliva upp som segrare och ta emot pris. Segertiden blev 9:04:17 (mindre än vad Team X hade dag ett!) och de var 35 minuter före tvåorna BAMMse och Lilleskutt. På tredje plats kom Huddinge United nästan en timma efter. SKÅL OCH GRATTIS ÄN EN GÅNG!Trots att Team X var en bra bit över tre timmar från pallen fick vi kliva upp på den. Grabbarna i TEAM NOLLKOLL hade nämligen instiftat ett SPECIALPRIS TILL ÅRETS COACHER. Det var mycket hedrande och eftersom priset var äkta bubbel dessutom gott! När det sen blev lottdragning hade vi turen att få vinna logi med helpension på hotellet till nästa års BAMM. Vilken klang och jubelföreställning det blev! Fan innan benen ens hunnit stelna var vi mer eller mindre anmälda till 2011!Sånt fint bubbel får ju inte stå och bli gammalt så det var bara att bege sig ner till stugan igen. Vi fick med oss NOLL-Mathias och KOLL-Micke (eller är det tvärt om?) samt några Ladonianska löpare. Det blev en härlig stund med mycket skratt, stoj och glam innan det var dags att klara av backen IGEN!Innan var jag skeptisk till middag i ett tält men det funkade bra. Det var trots allt inget Supair-tält vi satt i och personalen slet hårdare än vad vi gjort på fjället så allt funkade kanon. Några av arrangörerna höll tal och det applåderades åt än det ena och än det andra. Stämningen var på topp och man kan inte få en bättre avslutning. Det var bara ett problem. Det började gå utför med undertecknad. På en knapp timma gick jag från toppform till att hänga med huvudet. Fick dessutom frossa trots att det inte var kallt (frågade de bredvid). Började längta efter att få gå in till puben men när gjorde det var det inte varmare där heller (trots att det var skitvarmt). Bara att inse faktum, väggen var inte bara nära, den var där. Hjärnan ville fortsätta men kroppen sa stopp.

Frågade runt lite och det visade sig att alla, utom en, var partysugna. Det fanns en som var lika ynklig. Jag fryser sa Krister, jag med sa jag. Jag vill inte sova men kroppen vill sova sa jag. Jag med sa Krister. Team X tackade för sig och masade sig ner för backen för femtioelfte och sista gången. Jag somnade innan jag la huvudet på kudden och den stora sovskandalen var ett faktum! Vaknade ett par gånger under natten kallsvettig, pissnödig och törstig. Lyckade somna om varje gång men allt var dimmigt. Dessutom vaknade vi i en dimma som hette duga:Resterna av frukosten åts upp (många ägg varé). Efter städning och packning kunde vi lämna stugan och bege oss. Vart skulle vi? Narvik klarades av förra året så det blev Kiruna men det var stängt:

Det snöade inte men annars såg det ut nästan exakt som i videon. Vi var (eller kände oss i alla fall) lika fula och omgivningen var grå och glåmig. Efter en stunds letande hittade vi en öppen pizzeria. Det var samma sylta som vi åt förra årets uppladdningslunch på. De levererade pizza med extra allt som fick kroppen på bättre humör. Salt och fettnivåerna fylldes på:Turistbyrån var öppen men de berättade att allt var stängt. Gruvans enda visning var gjord och raketcentret bommat. Fika då? Nä inte pizzerian igen! Vi drog till Jukkasjärvi men ICEHOTEL hade smält:På grusplanen står tydligen hotellet på vintern/våren. En skylt sa att det fanns is i det blå huset men det var stängt så det fick bli shopping i gift-shopen (nej inte gift som i giftgelé utan gift som i gåva) där vi köpte myggmedel till nästa års BAMM. Det gäller att vara ute i god tid!
Förutom ishotellet består Jukkasjärvi av en knapp kilometer lång gata. Det finns väl ett hundratal hus och näst längst bort fanns en kåta som serverade fika. Inne sprakade en eld och just som vi satt oss ner började det regna. Det smattrade skönt mot duken och jag tänkte att det är bättre höjd i en kåta än i ett Supair-tält.Längst bort låg den lilla träkyrkan som visade sig vara grymt vacker. Lite efterforskning på nätet säger att målningen är gjord av Bror Hjort. När vi stod där kom vi på att Kirunas kyrka är ännu mer känd så vi hoppade in i bilen. 18 km senare var vi tillbaks men för sent, kyrkan stängde tre, så det blev en bild utifrån. Vackert:Efter all denna sightseeing var vi trötta. Med vetskapen om att maten på flyget är obefintlig letade vi upp Kirunas andra öppna lunchhak och hivade in hamburgare. Någon timma senare lyfte planet söderut.

Hade jag varit lite snabbare att skriva hade jag kunnat skriva vi syns om ett år men nu är det ju bara 10 månader kvar. Vi syns då!