2011-01-05

Resorb, ölkorv och Delicatobollar

Resorb, ölkorv och Delicatobollar, eller Rapport från en träningsdag!

Min älskade fru och underbara dotter hade lämnat stan för några dagar, vilket innebar att jag hade tid till förfogande. Istället för att tillbringa dagen med tv-spel (den första tanken) eller rensa ut kontoret (hustruns order, rummet ska transformeras till en klädkammare), bestämde jag mig för att unna mig en träningsdag.

Uppe med tuppen (näe, inte riktigt, klockan ringde kl sex och jag lyckades även snooza) för grötfrukost, innan det bar av med en halvtimmes jogg till simhallen. Det hade kommit en hel del nysnö, men snösvängen jobbade på bra och hade redan plogat några av cykelbanorna.

Snabbt ombyte och ner i bassängen, där några tappra själar redan låg och plaskade. Simmade dom planerade två timmarna, varav en timme med fenor, och en timme utan. 91% av passet var crawl, och 9% bröstsim, totalt 220 längder och 5 500 meter. Fyllde på energidepåerna med att dricka resorb (ej bassängvatten) och äta en gel under passet.

Ombyte igen, in med en banan och en Delicatoboll i kakhålet, och sedan löpning och en slinga på ca 40 minuter på hemvägen.

Blev ett snabbt pitstop hemma, med ett mellanmål, innan det bar av ut igen för mer löpning. Sprang en slinga på ca 50 minuter, vilket innebar att dom planerade två timmarna löpning var avklarade. Rätt bra förhållanden ute, med tanke på det myckna snöandet, då stigarna var mestadels packade.

Därefter lunch, började bli tom på energi.

Upp på cykeln, för två timmar trainer. Hade först tänkt mig en timme mtb ute, och en timme trainer inne. Men nysnön och Tour de ski på tv, gjorde att hela passet kördes inne. Backade ner i klungan efter halva passet och försåg mig med rubrikens ölkorv, innan jag gick upp och drog igen. Innecykling renderar som vanligt stora mängder transpiration, bra kört av Hellner på tv, synd att Kalla inte gick vidare från kvarten.

Middag, och sedan dags att leta fram grejerna för ett pass skidåkning. Nysnö och nära nollan i temperatur är väl vallarens mardröm. Mina finskidor hade preparerats för Vasaloppet 2001, mindre sannolikt att den vallningen skulle funka i dag... Toppade därför med några lager ny valla, och plockade även med fulskidorna i reserv, vars tejpvalla funkade jäkligt bra typ vintern 2005.

På med pannlampan, för två timmars åkning på golfbanan i Ågesta. Finskidorna funkade riktigt bra, men orutinen lyste igenom redan vid starten, då det tog 3-4 minuter och flera misslyckade försök innan stavarnas remmar kunde fästas på handleden... Tyckte åkningen gick över förväntan, men nog kändes det i armarna att det var sisådär fem år sedan senast och tio år sedan jag åkte på allvar.

Efter två timmars åkning firade jag med dagens andra Delicatoboll och därmed var träningsdagen över.

Kvalitetsträning? Jag har hört talas om det, och funderar på att testa nån gång i framtiden, men i dag lyste den med sin frånvaro. Projekt Rensa kontoret körs i morgon. Over and out!

5 kommentarer:

Pälle sa...

Fett me grymt imponerande!

Tomas sa...

Håller med Pälle, tänk om man kunde få en sådan fin dag som du hade Krister. Du får dra pälle på Bamm ;)

Lars sa...

Det var allt lite galet det där... Men fett med grymt fan! Trött idag?

Krister sa...

Tack så mycket boys! Visst var det en bra dag, träning är ju kul! Med lågt tempo, matraster och olika "grenar" blev jag inte särskilt sliten under dagen. Men skidåkningen känns rejält nu i efterhand, där märks ovanan. Tänker inte påstå att det här är det optimala sättet att träna på, men man måste ju ha lite kul också ;-)

Unknown sa...

Vilken monsterträningsdag!! WOW!!

Jag är mäkta imponerad. Att få till en sådan träningsdag är mest en våt dröm för mig. Först planera och sen göra slag i saken. Du är min idol, Krister.