2011-01-13

OK att regga snöskottning



Det är inte oseriöst att räkna snöskottning som träningstid. Frågan har diskuterats i diverse forum under lång tid. Det har skrivits spaltmeter, men numera är det vetenskapligt prövat.

Hemma i Bromma hade vi ca tio cm nysnö, som fallit under dagen. Jag hade redan träningskläder på, satte även på mig pulsband, GPS-klocka och pannlampa. Sen körde jag på i hårt tempo i 20 min.

Resultatet talar för sig själv. Snittpuls 133BPM (73%) vilket är helt OK A1-tempo. A1 är i och för sig för långpass, typ 2h, men ändå. Man blir trött av 20 min, med lite ont i ryggen.

Skulle naturligtvis haft med en motljusbild också, men tyvärr, det missades.

20 kommentarer:

Pälle sa...

Klistrar in kommentaren från Funbeat (där jag såg passet först) Hade varit kul att se dig med träningskläder och pannlampa med spaden i högsta hugg! Inga fotografier?

Men träning? Jag säger som Stefan Sauk "ÄÄÄÄSCHH jag är skeptisk!"


Här har du kompletterat med Google Earthrutt, pulsdiagram och lite mer text. Men näe det räcker inte ändå :-D

Inte ens den bästa motljusbild (förresten heter det motsolsbild) hade hjälpt.

Förresten undrar jag lite över rutten och vad som hänt hos grannarna. Var du över och bad om hjälp eller? I så fall räknas det VERKLIGEN inte!

Unknown sa...

Enligt GPS:en ser det ut som jag varit över till grannen och typ fönsterkikat eller snott deras snöskyffel. Men det är inte så, bara onoggrannhet i GPS:en.

Håller med om att kvaliteten i träningen är sådär. När man skottar i "hårt tempo" blir det mest ryggont.

Motljus eller motsols? Ibland heter det motvals.

Krister sa...

Tyvärr Tor, jag sällar mig till motvalls-kören. Det är lika lite träning som dammsugning och gräsklippning...

Anekdoten om motvalls-kärringen är förresten ganska rolig. Saxat från Wikipedia: "Herr Motvall och hans fru råkade i livlig dispyt över frågan om man skär eller klipper havre. När hustrun vägrade ge med sig tryckte maken ner henne under vattnet, vilket dock inte fick henne att ge med sig: Det sista livstecknet från hustrun var att med fingrarna simulera en klippande rörelse." Det var tydligen hårda tag på 30-talet... Om du fortsätter hävda att snöskottning är träning får vi väl trycka ner dig i en snödriva, vilket lär sluta med att du med fingrarna simulerar en skottande rörelse!

Jonas sa...

Kort svar, ej OK att regga!

Pälle sa...

Jonas ditt svar var väl inge kort. Ett kort svar är:

Pälle sa...

NEJ!

Jonas sa...

eller kortare....NO!

Tomas sa...

JA!

mange A sa...

Grabbar, jag har ett ben i organisationen bakom detta nya lopp: kullamannen.com
finns även på facebook.
Det är en del av Salomon trail tour 2011

Lars sa...

Kullamannen? Ingår snöskottning?

Men det är klart man inte kan hålla på att regga hushållsarbete som potatisskalning, dammsugning och snöskottning. Träning är väl sånt man gör för att bli bättre på sånt som man vill bli bättre på - som springa, cykla, simma, skida, osv. Har svårt att tro att snöskottning har någon positiv träningsefftekt för dylika aktiviteter... Det var ett långt svar!

Tomas sa...

hUR MYCKET TID LÄGGER VISSA NER I GYMMET FÖR ATT BLI BRA PÅ SKIDOR MM. Skottning är bra för rygg och axlar samt andra muskler som även behövs för div idrotter. allsidig träning är allt som ger träningsverk, svett och högre puls :)
Sorry för stor text :)

Unknown sa...

Att regga snöskottning blev ett socialantropologiskt experiment, det väcker känslor. Vetenskapliga resultat i all ära men folket har sagt sitt.

Det handlar om att visa respekt för sporten, helt enkelt.

Lars sa...

Men Tomas, visar inte alla vetenskapliga studier, från Tamagutchi 97 till Terje Daelheus 08, att snöskottning, krattning, vedhuggning och liknande, snarare är ganska förödande för just rygg och axlar. T.ex hade ju Marit Björgen testat vedhuggning som försäsongsträning inför vintern 08-09, och hon försämrade sina resultat med hela 17,3%... Du måste ta hänsyn till fakta!

Pälle sa...

Tamagutchi är ingen forskare utan ett sånt där litet elektroniskt pip-pling-plong-ping-tut-spel som ungarna har där man ska mata och underhålla den där satans lilla bortskämda elektroniska saken med olika knappar men den dör hela tiden för att ungarna glömmer att göra det och så ber dom sina föräldrar men dom skiter i det och då blir ungarna ledsna och därför går pappa ut och skottar för att få lite lugn och ro och så blir det ingen träning...

Lars sa...

Ja just det. Han gjorde det också...

Krister sa...

Jag ser ett vettigt inlägg i denna diskussion, det kommer från Mange och handlar om ett terränglopp på sydliga breddgrader.

När jag kollar närmare verkar det dock krocka tidsmässigt med familjelivet... Men intressant ändå!

Jonas sa...

Mange, här trodde man att det var ngt rejält gällande Kullamannen, 6 eller 12km låter alldeles för kort för att åka dit.Ni borde också ha en lång bana för ultra löpare!

Krister sa...

6 eller 12 km? Då tar jag nog tillbaka mitt senaste inlägg.

Pälle sa...

Kullamannen skulle ju ha en specialarklass för långlöpare ju, kanske, om det nu fanns nåt datum som inte krockade med nåt mesigt asfaltslopp.

Räknas att sköta en Tamagutchi som träning? (det är ganska hårt faktiskt, typ lika hårt som snöskottning)

Jonas sa...

Ja fasen, krockar ju oavsett med maran.