2011-08-03

Q - Q

Jahaja då var det dags för alfabetsjakten igen. Q som i Quesadillas, Queen, Quorn, Qärkevagge, Qårsavagge, Qårsatjåkka... Nä jag bara skojade men nu är det så nära att BAMM gör sig påmint överallt. Dessutom är Q en skitbokstav så vi gör det hela  enkelt!

Med tanke på hur mycket utrustning (som ändå ska vara lätt, max 5 kg) man behöver för att klara trippen på fjället känner man sig som värsta James Bond. Hur klarar 007 det? I varje film går det kanon men bara eftersom han har Q!
Q är ju han som hjälper Bond med vapen och alla möjliga olika tekniska lösningar. Just en sån som man skulle behöva inför packningen av ryggan. Tänk vilken hjälp man skulle få med en kompass som alltid visar rätt, ett kök som tänder sig själv, ett tält som sätter upp sig själv, kläder som aldrig blir blöta och så vidare...

Q står Quartermaster och heter egentligen Major Boothroyd i filmerna och böckerna men det är det ingen som säger. Q har genom åren varit med i 19 av 22 Bondfilmer och har spelats av Peter Burton, Desmond Llewelyn (uppe vänster och höger), John Cleese och Alec McCowen (nere vänster och höger). Q for president!

1 kommentar:

Christian sa...

Jag önskade jag hade en Q, vetifan hur jag skall packa min BAMM väska....