2011-10-14

VR-40

SUM vs 25-manna


SUM = Hårt, tufft, långt, ingen orientering.

25-manna = Snabbt, tufft, kort, riktig orientering.



Ska man hårdra det hela så blir det nog oavgjort i denna batalj. Sörmlands ultra Marathon är och förblir en tuff utmaning på bitvis fina skogstigar i Stockholms södra förorter. 25-manna är samtidigt sveriges största stafettorientering där 10000 personer springer i riktig skog och där alla åldrar deltar i sina klubblag.

  • Hårt eller snabbt, det är en definition som är svårt att greppa, långt är jobbigt men snabbt är det med.Sum-25-manna 1-1
  • Långt eller kort är nästan den avgörande delen och där vinner Sum groteskt mycket med sina 50km.Sum-25-manna 2-1
  • Tufft och tufft, ja tufft är det.
    Sum-25-manna 3-2 
  • Ingen orintering eller riktig orientering, jä har råder ingen tvekan om att 25-manna vinner överlägset.
    Sum-25-manna 3-3

 Långt är bäst men orientering är ett måste om det ska bli hårt rockande!

9 kommentarer:

Lars sa...

Och för att illustrera "ingen orientering" visar du en bild på en karta, och "orientering" illustrerar du med en bild där 500 pers kutar efter varandra i en klunga....

Men du har förstås rätt i sak, även om jag nog tycker att just 25-manna - som alltid går i stigtäta friluftsområden, med uppsprungna stråk in till kontrollerna och just typ 10000 pers som flänger omkring en - inte är vad jag gillar. Jag är också född helt utan klubbkänsla...

Tomas sa...

Men vår lilla klubb gillar du =)

Lars sa...

Det kan du lita på :-)

Jag gillar IFK Enskede också, men tillhör väl de passiva stödmedlemmarna nuförtiden...

Pälle sa...

25-manna for president, men Tiomila är kung! SUM kanske får vara med på listan :-)

Unknown sa...

Äsch, SUM är väl en dussintävling, även om det är kul när det går bra. Men ni får inte jollra runt med för mycket familjeevenemang. Det här är ju ändå en hard like hell fucking mountain running blogg och inget jävla mjäk. Vi tappar sponsorer på att hålla fram de här veka sidorna...

Pälle sa...

Hey jag sprang i alla fall två sträckor!

Fellrunner sa...

Haha! Jag garvade mycket åt Lasses ni får inte jollra runt med för mycket familjeevenemang! Nu är inte jag någon bärplockare men 25-manna är väl inte så mycket hårdrock !? Var är bergen gubbar? I april funderar jag på att sticka till England och köra 3 peaks race. Det är er stil 35 km och 1500 hm!
/fellrunner

Unknown sa...

Jag hänger på!

Fellrunner sa...

www.threepeaksrace.org.uk
typ 23-24 miles långt och ca 1500 hm