2012-02-29

Sportlov

Vår, säger ni. Och Skottdag. Ja, och Sportlov, säger jag! Då kan man mysa runt i vårvärmen på skottdagen i skogen. Skogen is THE place to be!

Jorå, jag hade ritat mig en fin bana som undvek alla stigar och stora kärr. Rena propagandaorienteringen faktiskt. Och fint var det. Barmark uppe på höjderna och lite lagom med pulssnö i svackorna. De två första kontrollerna spikades säkert. Sedan passerades Ältavägen, det blev en jävla uppförsbacke och jag gick femtio meter för långt till vänster till trean. Snabb korrigering och sedan fortsatte the carpenter tour (poäng till de som fattar).

Öster om nackamasterna är ett område som jag gillar. Det är öppet, småkuperat och lättsprunget. När jag närmade mig kartkanten vek banan söder ut. Det är lätt att hålla kursen när man ska kuta rakt mot solen. Tror nog jag fick lite färg på näsan där.

Strax norr om Strålsjön är det också fint. Tallhed. I och för sig uppför, men det var väldigt vad benen började bli sega. I skitterrängen för att runda Kolarängen började jag inse. Jag går "sukkerkald" fanimig - Ett bra danskt uttryck för att gå tom på energi. Ja när jag tänker på det käkade jag bara två SJ-mackor och lite skolbespisningslasagne igår...

I backen upp från Ulvsjön är mina ben larvigt kraftlösa. Det resulterar i dagens andra bom, 30 meter snett. Som tur var var stenen stor och tydlig så det blev inte många sekunder. Efter bron bestämmer jag mig för att jag kämpar på i två timmar, sen får det bli raka vägen hem. Det beslutet fick mig att orka beta av två kontroller till.

Knappt styrfart men hem kom jag. Ganska nöjd men inte pigg. In och proppade i mig några mackor. Efter duschen lite mer mat, och sedan somnade jag. Och sov bort resten av hela den fantastiska vårdagen denna skottdag mitt i sportlovet. Skit också - men har man gått Sukkerkald så har man.

5 kommentarer:

Pälle sa...

Hell sportlov!

Ingen löpning men jävligt mycket höjdmeter i österrike. Idag blev det köningstour med 34 km pist och över 7000 höjdmeter. Väder? Strålande sol och typ 10 plus. Backarna blev lite mosiga men det är mycket snö kvar. 2-3 meter är lite för mycket att pulsa i :-)

Lars sa...

Antar att du inte gick tom trots det imponerande antalet höjdmeter :-)

"2-3 meter" - vilken usel bortförklaring för att hänga på after ski´n istället för att träna när liftarna stängt...

Är ni i hela Österrike eller håller ni till i någon särskild ort?

Tomas sa...

Hata lediga idioter, jobba för fan =)

Anonym sa...

Ja e inte bitter...

Unknown sa...

Hälsningar från Idre. Här pratar vi inte 1000-tals, snarare ett par hundra. Idag hade vi 30 sekundmeter på kalfjället, men annars en fin vecka. Har äntligen kunnat köra längd!