2012-05-29

ROGAINING I KARLSTAD

Vi var i Värmland i helgen. Tänka sig att OK Tyr arrangerade en träningstävling i sextimmars rogaining. Det ville jag inte missa. Efter massiv övertalning lyckades jag få Sofia att ställa upp som lagkamrat. Hon är ju rätt tveksam till det här med skog och till att springa långt, men jag lovade att vara snäll. Och att vi skulla nöja oss med att vara ute en fyra timmar sådär. Till starten alltså.
Genomgång för deltagare och supporters.
 Det var väl inte alltför många som var lika entusiastiska som jag till det här med rogaining. Nio lag samlades vid Sandbäckstjärn där enmansarrangören höll en genomgång innan kartutdelningen. 100 (!) kontroller var det som gällde, med bokstavskoder som skulle skrivas ner på startkortet.
Planering av rutten.
 Det var en herrans massa ringar på kartan - en 20000-del över hela Karlstad, plus den så kallade I2-skogen. Jag bestämde enhälligt att vi skulle hålla oss i skogen. Rogaining medels väglöpning vet man ju hur det är...
SI-pinne? Nä, blyertspenna!
 Vi delade upp jobbet som så, att jag läste kartan och styrde och Sofia skrev kontrollkoder. Redan efter någon timme klagade hon på skrivkramp. Ja, kontrollerna satt tätt.
På toppen av Bryngfjordsbacken.
 Vi gav oss norrut och tog alla skogskontroller upp till Skåre. Sen styrde vi söderut igen. Skogen var fin, platt och gles. Trots kortbyxor fick MAN knappt en skråma på benen. Kvinnan däremot klagade en hel del på terrängen. Hon var av den bestämda uppfattningen att där det inte finns en ordentlig stig, där ska man gå. Och ja, jag hade ju lovat att vara snäll, så jag sa inget och försökte leta upp stigar så gott jag kunde.
Stig ska det vara!
 Det var en varm dag...och dammig. Hela skogen var täckt av ett fint lager gul pollen som dammade upp varje gång man kom åt en gren. Vi var gula hela vi.
Målet: jag, funktionären och en supporter.
Sådär ja! Premiären i mix-klass avklarad. Fyra och en halv timme, 52 kontroller... Innan hemresan till stan svalkade vi oss i en sjö. Efter det erkände Sofia att det faktiskt hade varit ganska kul.

2 kommentarer:

Tomas sa...

Gud vad mysigt ni måste ha haft det, ser ljust ut att Sofia kanske vill köra 08 Rogaine i höst med. Bra att du var snäll Lasse, det kommer man långt med ;)

Pälle sa...

Oh så romantiskt!!!