2012-12-13

FNURRA PÅ TRÅDEN

Vafalls? För en gångs skull är jag inte anmäld till kommande Bamm, och då blir det nåt fnurr på tråden mellan IFK Kiruna och samarbetspartnern fjällbyn/Lapland Resorts. IFK Kirunas deltagande i Bamm 2013 betecknas som oklart! Det är väl inte alltför långsökt att synsätt, målsättning och ambitionen med arrangemanget Bamm kan skilja sig en del mellan å ena sidan IFK Kiruna och å andra sidan Lapland Resorts. Min bild av tävlingen har varit att IFK Kiruna bidragit med ideella resurser och know-how från klubben i utbyte mot att anmälningsavgiften gått till klubbkassan, och att fjällbyn bidragit med lokaler i utbyte mot att kunna hyra ut stugor och rum och fylla restaurangen/tältet en helg som annars utgör lågsäsong. Oavsett om min bild av tävlingen är korrekt eller ej, så kan det konstateras att tävlingen sedan år 2005 växt med typ 700 %, och det är väl ändå en utveckling som får tillskrivas IFK Kirunas fina arbete. Nu upplever tydligen IFK Kiruna att Lapland Resorts väsentligt vill försämra deras villkor, varför något avtal om kommande lopp inte har kommit till stånd. Inför 2013 är Bamm fulltecknat med 350 lag, och för deras skull får man hoppas på en lösning.

Jag kan tänka mig att det ökande deltagarantalet inte är helt lätt att hantera för IFK Kiruna i form av logistik, säkerhet, utmanande banor och det rent sportsliga. Samtidigt ser nog Lapland Resorts en möjlighet till ännu fler deltagare och att kunna utnyttja även sin anläggning i Riksgränsen när arrangemanget växer. Och hur den höjda anmälningsavgiften ska fördelas kanske inte heller är helt utan diskussion.

Hoppas att man kan enas på ett bra sätt för båda parter, eftersom det inte finns särskilt många bergslopp i Sverige. Och att Bamm inte förvandlas till någon form av Fjällräven Classic...

4 kommentarer:

Pälle sa...

Det är bögarnas fel!

Tomas A sa...

Lapland Resorts verkar vilja ha mer och det vill inte jag ge dem iaf. Får se om jag vill åka dit om inte IFK står som arrangör.

Anonym sa...

Hoppsan. Nu försvann även bamm.nu. Känner mig förvirrad likt vilse i tjockan i måndalen. När förändringens vindar blåser... LR vill ta profit, SAS under 3000 kr 2013 verkar svårt. Häromåret fick jag resa tor för under tusenlappen från Sthlm. Bilhyran kommer höjas för bilar som går mot B-liden??
Systembolaget i Kiruna har krogpriser för folk från Fjollträsk?? Kanske dags att komma upp ur gruvan och hitta andra tävlingar som inte har doft av Krösus och hans vänner.

Krister sa...

Anonym> Visst kan man bli förvirrad. Och angående förändringens vindar, kan konstatera att till Bamm 2013 har anmälningsavgiften ökat med nästan 50 %. Dessutom skulle ju betalningen ske till Lapland Resort(har jag för mig, svårt att kolla upp med hemsidan nedstängd), istället för som tidigare till IFK Kiruna. Kan tänka mig att när man väl satt på denna pengapåsen, så ville Lapland Resorts inte släppa ifrån sig mer än nödvändigt till IFK Kiruna.

Apropå den höjda anmälningsavgiften, så känns det väl som att någon dragit slutsatsen att eftersom loppet blivit fulltecknat så kan man lika gärna höja avgiften. Och nej, 1 600 kr i anmälningsavgift för ett lag till en tävling över två dagar är inte dyrt, jämfört med många andra lopp. Jag vänder mig mest mot att det verkar som att man tagit tillfället i akt bara för att det blir fulltecknat.

IFK Kiruna har använt sig av ett stort antal funktionärer som ställt upp ideellt för klubben. Blir ju svårt att matcha för den som ska arrangera helt på affärsmässiga villkor.

Men apropå dyrt, som anonym skriver är det ingen billig historia att köra Bamm. För dom allra flesta deltagare krävs det flyg eller tåg, transfer och övernattningar i Björkliden. Landar ju lätt på 5 000 kr eller mer, plus två semesterdagar.

Lapland Resorts verkar ha en vision om att skapa en tävlingsvecka kring Bamm, med föreläsningar och fjällaktiviteter där deltagarna tar med sig sina familjer. Även om jag gillar fjällen och gärna skulle stanna ett tag till i Björkliden, så har jag svårt att få detta att gå ihop med familjens övriga önskemål, semesterdagar/skoldagar samt ekonomiskt.