2014-05-09

GREAT LAKELAND 3-DAY 2014 DEL 1

Great Lakeland 3 day- 2014
Foto: Ian Corless
Peter och Tomas tog ett flyg till Manchester airport. På flygplanet hade vi sällskap av fler svenskar (Niklas, Kerstin, Bosse och Henrik) som kom ifrån Eskilstuna och Västerås. Väl framme blev det hyrbil vidare till en by kallad Ascham i utkanten av Lake district där vi skulle bo de 2 första nätterna innan starten. När vi kom fram lite senare på kvällen gick vi ner till hotellets bar och slappade och snackade med lokalbefolkningen. Riktigt trevligt hade vi faktiskt. In på småtimmarna gick vi sen och la oss i sängen och vi sov som kungar. Eftersom vi båda är barnföräldrar så vaknade vi tidigt och vi passade då på att ta en lite promenad i byn, soligt och fint väder. Efter en stadig brittisk frukost så kunde vi inte hejda oss mer, vi bara måste komma ut på ett lättare träningspass. Vi bytte om och följde vägen upp mot de gröna fina kullarna ovanför byn. Väl där upp på grässlätterna stortrivdes vi i solens sken. Fantastiska utsikter över de berg och dalar vi de kommande dagarna skulle springa i. Bägge två kände att formen var så fin att vi glömde bort tiden, detta slutade i kanske ett lite för långt pass. Men vi njöt i fulla drag iaf.

Efter träning och dusch så tog vi bilen till Pooley bridge där eventcenter var för tävlingen, efter lite koll så åkte vi vidare till den större orten Penrith för att äta lunch och göra de sista inköpen innan start. Nu var det snart utdelning av kartor vid eventcenter i Pooley bridge, så vi begav oss tillbaks dit igen. Efter kartutdelning blev det snabb koll på eventuella vägval för de kommande dagarna och vi kunde konstatera att det inte var någon orientering egentligen, mest att följa stigar och vägar. Bitvis kunde man korta över fält och dalar för kortare väg mm. Nu tillbaks till hotellet igen för stadig middag och tidig sängsovande samt slutpackning av packväskan.

05.55 ringde väckarklockan, dags att klä på sig och äta frukost. I en mörk bar fick vi nu äta i lugn och ro. Gröt, müsli, bröd mm gick lätt ner i magen. Sen bar det iväg till Pooley bridge igen för att parkera bilen, väga in packningen och bege oss till starten. Att vi skulle åka ångbåt till starten var en nyhet för alla, men det var trevligt med lite tuff-tuff båtande innan starten. Alla var på gott humör och förväntansfulla på vad denna tävling skulle erbjuda. Väl framme så var det sagt att det skulle bli gemensam start, men så var inte fallet. Vi fick stå i kö för att startstämpla, så Peter och Tomas trängde sig före lite då vi ville komma iväg.

Invägning av packväskan.
På väg till båten som tog oss till starten.

Etapp 1, 47km och 2600hm.

PIP, äntligen var tävlingen igång. Vi höll bra tempo hela vägen till fösta kontrollen som var en enkel sak. Till 2a kontrollen var det vägval, antingen uppe på berget eller ned i dalen bredvid för att senare klättra upp för nästa berg. Båda vägvalen betydde klättring sista biten. Vi valde dal vägvalet då det såg snabbare och mer lättlöpt ut. Ut från kontroll 1 så hade vi en kille som körde över berget och när vi senare kom fram till kontroll 2 så var han framför oss igen. Så vägvalen var rätt lika kan man säga.
Foto: Ian Corless
3e kontrollen var en knepig en, antingen gå runt en stor dal uppe på bergskanten vilket var ca 5km eller så gick man rakt över vilket betydde brant klättring ner och upp men bara 2,5km. Vi valde vägvalet runt. När vi närmade oss kontrollen så kom löpare som ar efter oss uppklättrandes i branten. Skit också, rakt på vägvalet var snabbare ändå.
Nu fick Peter känningar av skavsår så vi stannade upp så han fick tejpa foten, sen fortsatte vi i gott mod sista biten in mot 3e kontrollen.

Till 4e kontrollen vart det skrålöpning ned för en brant sluttning, det tog hårt på vrister och fotsulorna. Väl framme fyllde vi på med vätska innan nästa branta klättning till kontroll 5 började. Nu började vi känna va agens hårda bana så vi tog fram våra stavar för att avlasta benen lite. Men stavarna gav föga hjälp då både Peter och Tomas tränat förlite med dessa inför tävlingen. Vi var en lite grupp nu som höll ihop vilket var kul för de andra pratade gärna på vilket gjorde att man glömde bort trötta ben. Uppe på toppen var det ljuvlig utsikt över berg och dalar, foto var ju bara ett måste.

6e kontrollen var en kontroll uppe på bergsryggen runt en dal, äntligen lite fin stiglöpning utan brant upp eller nedförslöpning. När vi tagit 6e så var det vägval igen, nedför bergets branta del eller följa stigen och en stenmur mer runt ned till en liten by. Vi valde det andra vägvalet vilket var snabbare. Väl nere i byn kom vi ihop med en av tjejerna i elitklassen, hon verkade rätt vilsen och ville heller inte följa efter oss när vi erbjöd vägvisning. Lite senare in mot kontrollen 2-3km längre bort på nästa berg så kom hon tassandes på lätta ben och sa.
- I should have followed you guys, my orientering is realy bad!

Framme vid kontrollen så frågade hon vilket stig av trestigskosningen som man skulle följa till 7e kontrollen. Peter hävde ur sig - Is not that obviously! Vilket var ett berättigat påstående, inte stigen vi kom ifrån och heller inte stigen som var direkt kontrakurs mot den vi skulle följa. Men lite kul var det i alla fall. Hon var grymt snabb men usel på att läsa karta.

Nu var det sega ben då tjejen bara flög iväg, men snart var vi ju i mål och vi var glada över det i alla fall. Bara en kontroll kvar och sen de sista 4km in i mål.

Väl i mål efter 6tim28min kände vi oss nöjda trotts ett sämre vägval till 3e kontrollen. Nu drog vi på oss torra kläder snabbt, tog 2 koppar kaffe och åt mat. Senare satt vi i tältet med de andra svenska löparna (Niklas, Kerstin, Bosse, Henrik och Marcus) och berättade om våra dagar på bergen. Samtidigt passade vi på att smaka på den goda gratisÖlen som serverades.

Peter chillar efter målgång och äter.