2014-05-20

Recension Hoka one one Stinson Trail

Nu vet jag att Tomas skrivit om Hoka innan men jag tänkte skriva lite med efter mitt första pass i exakt dessa skorna.
Jag kan vara ärlig och säga att jag som normalt springer i New Balance 110, New Balance 1010, Inov Trailroc 245 och VFF blev inte kompis med dessa direkt, jag är helt övertygad om att jag kommer bli kompis med dessa till sist, dom hade sina baksidor och uppsidor.

Anledningen till att jag beställde ett par var för jag haft tåproblem hela våren, tejp och massa annat krafts har fått hjälpa mig att ens springa en hygglig mängd. I desperata tider tar man desperata beslut, inte en säsong till med pyttelite löpning och inga tävlingar.

Den största uppsidan med skorna är att dom känns jävligt skonsamma för fötterna och benen, om man vill spara på en led tror jag dessa kan vara rätt att använda under en tid eller till och från, jag kommer absolut inte göra dessa till min vanliga mängd sko, men som sagt dom har garanterat sin plats. Jag kommer med största sannolikhet att springa både Kullamannen och Skyrace i dessa, mycket på grund av tån men även att dom är jävligt snabba utför, jag är en kratta på springa snabbt utför men med dessa på fötterna går det snabbt... Till och med för mig!

Baksidan är att det känns jävligt stort på fötterna, och springer man på gräs eller lera känns det galet mjukt. Jag tyckte att det var lite jobbigare att hålla samma fart som med tunnare skor, men det kan vara dagsformen, ovanan eller vad som.

Många lovordar skorna men jag är som sagt inte hooked direkt, ska bli intressant efter några mil i dessa. Passet i dag var backlöpning 14,5 km, ska testa på platten och lite längre innan Kullamannen med för att utvärdera vidare.

Höll på glömma, synd att dom är så jävla fula.... Buffalo varning!! Sen är inte direkt priset tilltalande, jag betala 1300 spänn med frakt från England, dom kostar 2 laxar på Löplabbet...

/Christian "Hoka" Örum

3 kommentarer:

Tomas A sa...

Mina skor är både snyggare och snabbare :) Men jag kan bara säga att jag efter ett 10 tal pass med dem nu är supernöjd. Mjuka och behagliga inte det minsta instabila, inte ens på skogsstigar. Du kommer bli nöjd med dem Christian.

Peter sa...

Har haft 2 par under ett par år och instämmer med Tomas.
Super när ben och vader gnyr lite.
Använde dom på ursviks förra året och andra dagen på gl3d.

Christian sa...

Sprang lite fortare i dom idag, det gick utmärkt, Dom är som en traktor på teknisk stig med... Gillar mer och mer, håller på springa in dom till Kullamannen.