2008-12-01

SVART

Jag vet inte om man kan säga att man "slår" upp ett ord när man slår på internet men jag slog i alla fall upp ordet SVART och fick följande svar: Svart är en färg som kan definieras som frånvaron av alla andra färger eller som närvaron av pigment av alla andra färger. Orsaken till att något för ögar verkar svart är att inga synliga färger reflekteras. Svart kan ge uttryck för styrka, auktoritet, elegans, formalitet, död, ondska och mysterier. Det anses vara en väldigt formell, elegant, och prestigefull färg. Det är en klassisk färg på kläder, möjligtvis eftersom det får den som bär det att verka smalare och mer sofistikerad. Svart representerar en avsaknad av färg, det ursprungliga tomrummet, tomhet och är en mystisk färg som associeras med rädsla och även, exempelvis i begreppet "svart hål", det okända, eftersom mörker förhindrar seende. Svart har vanligen en negativ innebörd, som i "svart lista", "svart humor" och "svarta döden". Den som skrev den texten glömde det viktigaste. Det som varje nattorienterare lär sig i kapitel ett i nattorienteringens grundskola. Det som är så lätt att lära sig men svårt att komma ihåg:

NÄR PANNLAMPAN SLOCKNAR
BLIR DET SVART!

Värmdöleden i beckmörker är inte helt lätt. Det var mörkt, blött, rotigt, knöggligt, lerigt och tog tid, lång tid. Tid som jag inte hade då vi skulle iväg på fest direkt efter träningen. Vi kom dit sent, djävligt sent. Vad som heller inte stod i förklaringen på internet är hur SVART en hustrus blick kan bli!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hade du inte glömt mig så hade allt varit i sin ordning.

Anonym sa...

Bäste reservlampa!
Hur många gånger har jag inte sagt att du bara får följa med på tävling. Det är då när det verkligen gäller jag behöver dig.

Att jag inte orkade i lördags berodde på att jag var lika sliten och trött som vår husbonde var på Rogainingen. Jag var utsliten efter att ha tjänstgjort både på tidigare träning och jobb i hans unkna källare. Att vår ägare inte behagar fylla ström i tid är ledsamt och sorgligt, för oss bägge två!