2009-06-16

GETS SHEEP CHEAP? NO SHEEP GETS LAMM!

KAPITEL TVÅ
Mobilklockorna gnällde LAMM LAMM LAMM redan 06:00. Frukosten skulle serveras 06:30 så det var bara att dra på tights, dödskallesmulor, de deathmetaltunga tröjorna och rocka igång.
Tävlingsryggorna var ju redan packade så resterande utrustning raffsades ner i bagarna innan vi åt skotsk havregrynsgröt som smakade ungefär som svensk. Vår skotske värd diggade tröjorna och tyckte vi var helt crazy som skulle upp och springa i bergen där han har sin jaktstuga. När vi ätit klart kom han med en klase bananer som han mer eller mindre tvingade oss att ta med och äta upp så vi skulle orka. När vi kom ut var det fortfarande mörka och tunga moln men regnet lyste med sin frånvaro. 07:00, på sekunden enligt utsatt tid startade Mercedesen och Peter rattade tillbaks till TC.
Någonstans halvvägs mellan hotellet och TC tittade solen fram. Vi såg att det faktiskt verkade vara rätt fint väder ute vid kusten men vi såg också snö på topparna. Snö som inte fanns där igår.
Det hade alltså snöat under natten! Just som vi ojade oss över bergens skarpa lutning, höga höjd och vita toppar såg vi två startplatser. Strax därefter mötte vi en buss med löpare på väg till start. Då blev det tyst i bilen, var Team Rockrunners nervösa? Vi kan säga såhär; om det förekom nervositet så skulle ingen erkänna det men det var väldigt tyst den sista biten ner mot TC. Några minuter senare svängde vi världsvant in på parkeringen och allt var som vanligt. Vi parkerade fem minuter före utsatt schema, five minutes to eight, så det var gott om tid men efter skoknytning, pissipausi och utrustningscheck så låg vi right on time. Det var bara att gå och hämta kartorna och promenera mot assembly pointen.

Pälles text från Funbeat:
LAMM i Kintail Scotland, dag 1, klass A, 31 km fågelvägen, bildade Rockrunners V med Jonas. Vi startade 8:45 (samtidigt som lag II med Tomas och Peter) med iritning av banan. De var snabbare med iritningen och kom iväg några min före oss men vi kom ifatt. Var samtidigt vid ettan och tvåan men sen gick vi ifrån då Tomas hade det tungt. Orienteringsmässigt gick det skitbra hela vägen. Jonas hade lite problem med magen på andra halvan men annars gick det bra som f-n även om vi var lite trötta på slutet men det ska man väl vara. Ca 1900 höjdmeter blev det och vi kom sjua av 36 lag.
Jonas text från Funbeat:
LAMM Dag1. Pelle (Pälle alltså, reds anmärkning) och jag drar iväg efter inritning av kartan, för nån som inte är van svårt! Nu vet man vad som gäller, nästa gång no problemo! Vi sölade lite med kartan och ville ikapp Peter & Tomas framför vilket vi också snart gjorde. Efter ettan drog vi på mer och det gick ganska så snabbt till tvåan. När jag stod och väntade på 2:ans kontroll klämde jag snabbt en bar + direkt därefter en gel + sportdryck vilket för min ovana mage var mindre smart. Efter utförslöpningen halvvägs till trean började magen växa i storlek typ ballong och fick kort därefter kasta mig in i busken. Nu började klättringen mot fyran och med tom och öm mage var det ett jäkla lidande och mindre speed. Nu började tankarna komma, faan skall det bero på mig denna gång! Det blev endast små sippar av vatten resten av resan med små powerbreak här och där för att slippa ännu värre besvär. Helt tom på energi och kraft kom vi till slut till nattlägret som 7:a. Bra orientering av Pälle och bra pepp i de värsta magont stunderna. Med facit i hand klantade jag till det med magen, överdoserade, samt att jag bör använt gel vid några pass hemma.
I mål blev vi fotograferade och en marshall (inte en svamp utan en funktionär) instruerade om att vi skulle tvätta/diska nedströms och fylla på vatten uppströms. Vi var rätt pigga så efter en kort andningspaus satte vi omedelbart igång med bestyren. En tältplats nära vattnet med plant gräs lokaliserades och medan Jonas brassade käk slog Pälle upp tältet.
Just som vi började bli oroliga för team II såg vi två små prickar som kunde vara rockrunnerströjor. Jodå Peter och Tomas var på väg ner från sista kontrollen.
En väldigt trött Tomas pekade finger till Mange när han hejade. Sen gjorde han tummen ner till fotografen. Man kan säga att han inte var helt nöjd med dagens insats men om team II var långsamma på berget var de desto snabbare med tält upp, kläder på och mat in i munnen. Här var dom till och med bättre än team V!
Tältlägret växte varefter allt fler av de 538 (!) startande lagen kom i mål. Många höll på i många långa timmar. Det var slitna kroppar som tog sig ner från berget men vi såg inga ledsna miner utan det var mycket cheers, good work, great day och happy faces. LAMM är en grymt trevlig tillställning som verkligen rekommenderas.
Eftermiddagen och kvällen ägnades givetvis åt återhämtning och påfyllning av energi. En sammanfattning av de här timmarna blir ungefär: Stretching, vattenhämtning, vila, dricka, hasa runt lite, snacka skit, kolla kartan, pissa gult, dricka mer, kolla resultat, äta en andra middag, dricka, vila, snacka mer skit, pissa gult, fylla på vatten, dricka. När pisset fått normal färg är det dags att gå och lägga sig så då gjorde vi det.