2009-10-11

SUM - Sörmland Ultra Marathon

Dags för min andra SUM tävling!

Det var en mycket kall morgon vid Marcuskyrkan i Björkhagen, den lilla kön vid efteranmälan kändes onödigt frostig. 450:- friska senare begav jag mig till Björkhagens skola för den sista finputsningen av vad man skulle ha på sig under tävlingen.

Tävlingen har tydligen växt år för år och det blev återigen nytt deltagare rekord, ca 140 pers.

Efter att ha tränat rätt flitigt den senaste tiden och mer målinriktad på just ren löpning tänkte jag att försöka hänga med täten direkt från början, så får man se vad som händer.....

Startskotten gick på ängen som vanligt och även i år in direkt på elljuspåret (boooring) innan färden återigen svängde söderut. Hästarna dvs fjolårsvinnaren Daniel Nilsson, UU silver Rikard Seger, samt marathon löparna Brian Buchtrup Nielsen (2.33 Berlin) och Cédrik Schwartzler (2.28 Sthlm 05) tog täten. Hängde på så gott det gick, men det var fullt ös direkt iallafall för mig, tempot låg på 3.35-3.40 ungefär. Det fanns ingen anledningen att följa dessa fyra så jag ändrade tempo ungefär i höjd med golfbanans inledning. Vid 5km skylten klockades jag för 18:45 låg då ca 30sek bakom, det är nu man svänger in på stigarna. Härifrån kommer jag inte se någon framför eller bakom på ca 43km.

Jag hade ju förväntat mig en bra rygg att gå bakom, ngt att bita fast i, nu hade man ju hamnat helt ensam, ett vakum. Jag körde ändå på i ett ganska snabbt tempo, första milen gick på 40:34 (nu får man ju ta skyltningen i SUM med en nypa salt).

Sen hände inte så mycket mer på ganska länge, mer än att jag åt och drack, åt och drack, åt och drack, pissade. Klockan stannade på SUM skyltningen 20km 1:23:20, 30km som kommer alldeles för tidigt 2:05:50, 42,195km 3:03:10.

Vaderna, mina vader blev mycket stumma redan vid 15km, troligen pga det inledande racet! Motorn kändes finfin hela tiden och speciellt sista milen mkt stark.

I fjol i sista backen ungefär 400m från mål sprang jag om Rikard Seger som då hade problem med magen. Och ta mig tusan när jag skall in på den sista 3km loopen runt sjön vid Rudan så får jag syn på Rikard igen. Den där känslan att du tar in och är stark, super stark är mäktig. Jag passerar honom ca 2km före mål och vi garvar åt reprisen. Nu fullkomligt flyger jag fram, lätt dopad av allt adrenalin. I mål som stolt 4:a på 3:35:45 enligt min klocka och nytt pers med 18min.

Brian vann tydligen på 3:17, Daniel 2:a och Cédric 3:a, tider för mig ännu okända.

På prisbordet snodde jag åt mig en friplats till Ursvik-Ultra, vad nu det skall betyda?

Nu väntas 1 vecka välfötjänt vila!

3 kommentarer:

Pälle sa...

KING, stort grattis!

Anonym sa...

Grattis, snabbt sprunget!

/Krister

Tomas sa...

Jonas fan va bra, Gatiis till den riktigt fina placeringen. Impad som fan.

Ps, det var jag som sms-áde dig som okänd :)