2010-08-12

VECKANS ROCKRUNNER V31


Till veckans Rockrunner utses Backträning, en syssla som naturligtvis alltid är aktuell, men som blir extra aktuell dom sista skälvande veckorna innan ett förestående bergslopp, när man börjar grubbla över om man verkligen kört så mycket som man borde (och det har man oftast inte...).

Enligt Litepac.com går det till så här: "Under bergsloppen skall man klara 1000-3000 höjdmeter per dag. Under alla längre branta stigningar så går man raskt upp. Försök hitta en lång brant backe som tar minst 7-10 min att gå i bra fart uppför med en ryggsäck på ca 4-5kg. Spring i god fart nerför och vila 2-4 min. Kör 6-10 rep en gång per vecka. Försök hitta ett tempo som ger samma varvtider och en puls som ligger på mjölksyretröskel eller strax över. Det är utförslöpningen som många får problem med dag två. En vältränad backlöpare tjänar mycket utför. Det är också bra att köra MTB eller benstyrketräning för att öka maxstyrkan och därmed uthålligheten. Det finns inga genvägar för att bli stark i backar, bara stenhårt arbete." Det där med att vila 2-4 min brukar dock vi hårda Rockrunners stryka, men å andra sidan tar det inte heller 7-10 min att ta sig uppför varken Flottsbro eller Hammarbybacken.

Ska man backa med släp är det också bra med backträning.

1 kommentar:

Pälle sa...

Även om man jobbar i baren är det bra med backträning!

Eller med ekonomi, idag har jag hjälpt barchefen att räkna backar!