2011-01-03

2010 RIP no 2

På toppen av kungsliften 2010-04-05

Krister skrev så bra så jag plankar (med några omskrivningar) rätt av: Dags att lägga 2010 till handlingarna och vända blad till 2011. Det är även ett bra tillfälle för en retrospektion av året som gått.

Under 2010 lyckades jag "motionera" mindre än på flera år. Det blev bara 186 timmar, dvs 3,5 timmar i veckan. Det är mindre än 2009 års 242 timmar och 2008 års 303 timmar. Nästan allt är löpning och orientering av olika slag. Visst har jag skidat, cyklat och simmat ett par gånger och smugit in några styrkepass men det mesta är löpning i terräng, lera och skog. Uselt jag vet men bättring är på G!

En annan rutten sak var att det bara blev 8 OL-tävlingar under året. Mitt tävlingsorienteringsår bestod av ynka 3 stafetter, 1 höstlunk och 4 individuella tävlingar. Även här lovas bättring 2011!

Årets stora evenemang var som vanligt dom senaste sex åren BAMM (har sprungit en gång mindre än Krister men vi debuterade samtidigt 2005). Sprang med Krister i Team Rockrunners X och slutade på en hedervärd sjätte plats. Dessutom avverkades Stockholm Rogaining tillsammans med Tomas och Höstlunken med Krister.

Övrigt som var minnesvärt var bl.a. att jag sprang min 27:e Tiomilasträcka på 26 år. Där blev det långa natten för tionde gången och det var långt och mörkt. Teamträningen hos Tor var grymt trevlig (i alla fall så långt som jag sprang förkyld och dan). Jättelångt från Norrtälje till Grisslehamn var kanonkul trots att jag klev av med knäsmärtor efter halva sträckan. Häftigaste upplevelsen var ändå påskskidveckan i Hemavan med träningslöpning till toppen, helikopterskidåkning och grymt mycket bra slalom.

Nu väntar 2011, ett år då jag har lovat mig själv att komma upp i 300 timmars kvalitetsträning. Det är såklart inte möjligt utan stödet från min underbara familj (som inte beräknas bli större under året)! I augusti är det återigen dags att ställa sig på startlinjen till BAMM tillsammans med Krister, vilket med rätt (300/12*7,5 månaders) träning kommer att bli succé.

Andra mål 2011? Har i nuläget inte planerat mer på långloppsfronten men mer ska det såklart bli. Revansch på Jättelångt lockar och det blir givetvis Tiomila, 25-manna och en del annan orientering. Idreveckan med fjällorientering "hemma" hos Kart-Bosse vore najs. Det blir troligen inget LAMM men ett OMM i höst vore ju något. Säsongsavslutningen med Stockholm Rogaining i november är given!

Gott Nytt 2011!

Inga kommentarer: