2011-03-20

Träning/Tävlingsläger i Portugal

För ca 2 veckor sedan var Carro och jag ner till Portugal för att spendera lite kvalitetstid med varandra och samtidigt träna och tävla. Arrangör var POM 2011, detta var även en väldscuptävling för yttersta eliten och självaste Thierry Gueorgiou som anses vara världens bästa orienterare var och utklassade allt motstånd.

Vi var ju även där för att se oss omkring i landet dessutom, så det blev en del besök upp på berg med stora fort på och andra sevädra saker med storslagen natur och vyer. En dag var vi bara tvugna att åka upp till Porto del Bronko för att besöka Decathlon. Då vi hela vår tid där hade svårt att hitta lunchresturanger så blev vi överlyckliga när även en McDonalds fanns bredvid. Fan att äta i Portugal i innlandet är inte lätt kan jag säga, bara BlackPork som gäller.

De första 2 dagarna så tränade vi 3 pass på 3 olika kartor och det var kontrollplock som gällde för hela slanten. Rätt små områden men ändå klurigt som fan. Stora stenformationer som ibland var omringade med buskage och taggbuskar. Annars var det mer eller mindre som en backig gräsmatta att springa på. Vi bodde ca 40 min från kartorna och tävlingarna som gick kring Portalegre med omnejd, så det blev mycket bilåkning.

Första dagens tävling gick vid ett stort häststuteri där det var ca 1800 tävlandes. Carro imponerade direkt i sin klass och drämde till med en 3e plats i sin klass. Jag fick nöja mig med en 6e plats. Men då var jag förkyld och inte rört på kroppen sedan 2 veckor tillbaks. Fast spöar man Petri Forsman från Delta fd landslagsman i finland så får man väl va nöjd iaf :)

2 och 3 dagen hade vi riktigt tur med vädret där solen lös och det var varmt och gött. Resultaten lös dock med sin frånvara dag 2 både för mig och Carro, men vi revancherade oss dag 3 och dängde till med en 9e plats för mig och en 2a plats för Carro. Inte nog med tävling på dagen var det även en nattSprint som var på kvällningen i staden Portalegre. Både jag och Carro var nu sega i kroppen och hade muskelvärk samt att jag fått smärtor i ryggen pga att jag inte stechat något under dagarna. Men vi makade oss runt våra banor och båda kom på 3e plats i våra klasser(fick medalj).

Sista dagen hade jag en 12,3km bana och på det en regnig och kall dag. Planen var att hålla ett gämnt och bra tempo så jag kunde åter igen placera mig bra igen. Men tyvärr så smög sig någrs mindre kontrollmissar in i planeringen och jag placerade mig som 7a denna dag. Dock blev det en god 6e plats totalt efter 4 tävlingar där Kari Laine från Delta vann totalt. Han och Petri Forsman brukar springa i 10milas 1:a lag och placera sig där bland de 10 främsta varje år, så det var inga usla killar man mötte här inte. Men en frisk Tomas och med form som vanligt hade jag spöat dem varje dag ;)

BÄST var Carro som med sina stabila lopp och säkra orientering tog hem hela segern i sin klass totalt. Hennes placeringar de 4 dagaran var 3-5-2-2= 1:a, kan man säga annat än GRYYYYYMT gumman. Detta var helt oväntat då Carro inte sprungit någonting under vintern utan bara kört Wii-fitnnesträning. Men vad spelar det för roll vad man tränar när man ändå är bäst :D Grattis Älskling.

Med dessa ord får vi tacka svärföräldrarna Lena och Staffan, samt Ellionore för att ha passat våra barn så vi kunde för första gången på 5år göra något utan våra barn. Tack, vi älskar er alla!

3 kommentarer:

Lars sa...

Fin resa Tomas. Angående maten i Portugal - hade de inte "Chicken piri piri"? Vill minnas att det var standardrätten i inlandet när man lämnat kusten fiskrestauranger.

Jonas sa...

Gulligt så det vattnas i ögonen, era lyxlirare där!

Pälle sa...

Snacka om Lady och Lufsen!