2011-04-28

TVÅ PINNAR TIOMILA

Jahaja då börjar det närma sig! Endast två dagar kvar till Tiomila och dags för min 28:e sträcka i rad (fan vad man måste vara gammal). Som minst dålig på långa sträckor i klubben har jag blivit insatt på långa natten. Man kan väl säga att det börjar bli en tradition eftersom det blir för elfte gången och sjunde året i rad.

Lite statistik INNAN årets lopp:
  • Samtliga lopp är genomförda för IFK Enskede (klubben trogen sen typ 1978, egen produkt fan)
  • Har sprungit alla sträckor utom sträcka 6 och 7.
  • Har sprungit över 36 mil på de 27 sträckor som avverkats.
  • Debut 1985 i Långdunker (ja jag har dubblerat, en gång 1988 i Rudan)
  • Bästa växlingsplacering 130 Vaxholm 1989 (första sträckan 4:21 efter täten)
  • Har plockat 70 platser (i Riksten 1996 mer om det i ett kommande inlägg)
  • Har tappat 440 platser (en kass första sträcka i Norrtälje 1990, tappade i och för sig "bara" 19:48 på täten men att få spö av 440 pers är fan inte bra)
  • Längsta sträcka 17 710 meter i Hallsberg 2006.
  • Kortaste sträcka 7 000 meter i Solbacka 2000.
7 km är fan inte mycket att skriva hem om men jag gör det ändå. Det är lika bra att klippa in en bild när jag ändå är igång:Skulle egentligen kört långa natten även då (och då hade det varit min 12:e i år) men när Perssons lampa slocknade på 2:a sträckan (OBS han klev inte bara av helt lätt utan kutade 3-4 km till TC fick en ny lampa, kutade 3-4 km tillbaks, fortsatte men när även den lampan helt otroligt nog slocknade klev han av). Det blev DNF och på förmiddagen omstart för laget. Jag tänkte för en stund omstarta på långa natten men valde istället 9:e sträckan. Det gick bra som fan och vi sprang fort. Kom i mål som tvåa (eller var det trea?) i omstarten i klunga med bland annat Tony Dalebrand. Om jag inte missminner mig slog jag Tony men fick spö av en eller två snabba finnjuniorer på spurten. Om jag inte minns helt fel sprang även lillbrorsan i samma klunga men han var lååångt efter i mål. Resultaten säger i alla fall att jag hade 34:56 på sträckan (givetvis min kortaste tid någonsin) och tappade bara 3:38 på täten.

Jag borde väl inte avslöja sitt största tapp på täten men det är väl lika bra att göra det innan någon frågar. Nere i Kolmården 2004 tappade jag hela 45:11 på andra sträckan. Det är fan uselt så det förslår men konstigt nog plockade jag ändå 14 platser! Lika usel det året var en annan Rockrunner som sprang första sträckan. Hans namn börjar på L och slutar på ars. Det var så kasst så det kan han bli veckans Rockrunner :-D

4 kommentarer:

Krister sa...

Schysst barr!

Pälle sa...

Värsta rockabillyfrillan asså!

Unknown sa...

Pannband... Varför har du slutat med det Pälle?

När du tar upp det där tänker jag aldrig springa tiomila igen. Jag får ånestattacker - ärligt!

Pälle sa...

Nä det där var ju inget pannband utan nån sorts snusnäsduk som man skulle ha ett tag. Sen har snusnäsduken bara ersatts av en BUFF ju nuförtiden, även om jag springer helt näck ibland när det är fint väder.

Sen att håret blivit gråare och tunnare är en annan sak...