2011-05-03

Vägvalsanalys

Sådär! Då var två pass avklarade för iår. Och det har gått ok. Inte så pinsamt dåligt så jag inte vågar visa upp rutterna. Jag lägger upp dem här.

Båda passen är med Motionsorientering.se. Förra veckan i Ursvik och denna veckan i Enebyberg.

Själv känner jag mig ändå amatörish, men ni som är sådana grymma orienterare. Har ni några tips? Bättre vägval? Onödiga missar?

I Ursik tappade jag 4 min på kontroll 3 och då passerade jag först 5-10 m ifrån kontrollen. På kontroll 7 tappade jag ca 1 min.

I Enebyberg blev det ca 2 min extra kontrolletning på 4:an och 1 min på 8:an. Onödigt men det verkar vara svårt att undvika.

4 kommentarer:

Pälle sa...

Ser ju ut som värsta proffset ju. Lite mycket slalom längs stigarna kanske emellanåt men det är ju så man ska orientera när inte heter Thierry eller Simone eller Tomas eller...

Tomas sa...

Ser bra ut Tor, precis som Pälle säger så är det lite slalom, men det blir lätt så när man är ovan.
Viktigt att man kollar riktning ut från kontrollen samt att man kollar efter ledstänger (vägval som är tydliga). Med lite mer träning så kommer du bli bra på OL. Du bör prova lite svårare skogar dock. Du kan då välja Violett färg som är en lagom svårighet för dig. Sen kan du prova på Blå och slutligen Svart som är svåraste graden.

Johan sa...

Tomas>> Blå och svart är samma svårighetsgrad, det enda som skiljer dom åt är att svart ska vara fysiskt utmanande.

Pälle sa...

Blå pist är skitlätt
Svart pist är skitsvårt

26 skiddagar jag kan färgerna!