2011-06-22

VECKANS...

BARFOTALÖPNING
I gårdagens Sportnytt var det ett reportage om en snubbe som läst den här boken:
Han menade att den inspirerat honom till att börja kuta barfota. Sådan fantastisk frihetskänsla, menade snubben. Det låter ju bra det där - frihetskänsla! Det är inget jag brukar tänka på, men kanske är det just grejen med löpning - frihetsgrejen. Att kunna ta sig vart man vill med egen motor liksom. Men när man är uppväxt i barrskogsbältet med marken täckt av kottar är det lite svårt att inse att frihetskänslan sitter i fötterna.


Nu har ju jag också läst den där boken. Den handlar rätt mycket om en hemlighetsfull indianstam i Mexiko som gillar att kuta långt - i sandaler. Den handlar också om en amerikan som blivit hangaround till de här indianerna, han kallar sig Caballo Blanco och kutar runt - i ett par New Balance. Sen handlar det om ett gäng riktigt duktiga ultralöpare som alla har skor på fötterna. Och den handlar om några spännande ultrarace där Leadville Trail 100 är något att lägga in i önskelistan. Loppen genomförs förstås med skor på fötterna. Ja, sen är det förstås författaren själv som har lite olika teorier om hur det är löpningen som styrt evolutionen för homo sapiens men hur skoföretagen med Nike i spetsen förstört alltihop. Ja, sen skaffar han sig ett par Nike innan han ger sig ut och lubbar bland mexikanska taggbuskar. Så jag bara undrar: Var håller barfotalöparna till i den där boken?

Nu måste jag väl tillägga att boken är grymt bra ändå. Den inspirerar som fan - till löpning och till att löpa långt. Så läs den vetja. Den har just kommit ut på svenska men håller man till godo med engelska kan man få låna av mig.

Men nu kan vi ju ändå konstatera att det här med barfotalöpning är rätt inne och man vill ju inte vara en bakåtsträvare. Därför skjuter jag helt enkelt upp mitt inköp av nya dojjer till BAMM och uppmanar alla i teamet till att också snöra av sig. I år kör vi alla BAMM barfota! Tänk er frihetskänslan!

Inga kommentarer: