2011-08-08

VECKANS ROCKRUNNER V31 - ROCKUMENTÄREN

Efter att jag under vecka 31 sett filmerna WALK THE LINE och CORNELIS utses härmed ROCKUMENTÄREN till veckans rockrunner vecka 31. Med ROCKUMENTÄR menas alltså inte vanlig klassisk konsertfilm (vilket också är men mycket värdig nominering, Tor och Peter ni ligger efter med vecka 30 och 27) utan en filmad dokumentär om artisten och eller bandet.


Vad jag kan komma på finns det två typer av ROCKUMENTÄRER. Den ena är varianten som jag nyss sett. Alltså en spelfilm där skådespelare spelar huvudpersonerna.

I WALK THE LINE fick vi se Joaquin Phoenix och Reese Witherspoon briljera som Johnny Cash och June Carter Cash. Den sockersöta Reese (som tidigare spelat typ filmer som legally blonde mm) fick till och med en OSCAR för bästa huvudroll. I CORNELIS var HANS ERIK (a.k.a. Hank von Helvete i Turbonegro) DYVIK HUSBY göra en äckligt bra version av Mäster Cees.

En annan spelfilms-ROCKUMENTÄR är THE DOORS regisserad av Oliver Stone med bland andra Val Kilmer, Meg Ryan och Kyle MacLachlan. Val Kilmer är grym som Jim Morrison.

Det finns såklart många fler spelfilmer om band och artister men det här var vad jag kom på just precis nu. Den andra varianten av ROCKUMENTÄRER är minst lika bra och till och med kanske bättre.  

SOME KIND OF MONSTER där man går in i huvudet på METALLICA. Inget lämnas åt slumpen. James super, Lars gnäller, Jason hoppar av Robert Trujillo kommer in och alla bråkar med alla. På slutet kommer Dave Mustaine och alla kramas och inte ett öga är torrt.

METALLICA A YEAR AND A HALF OF... en dubbel-VHS (som jag har) eller den dubbel-DVD som handlar om inspelningen av "den svarta skivan" 1990-1991 och sen den kommande turnén.

END OF THE CENTURY om RAMONES. Otroligt underhållande och mycket intressant med massa unikt material och intervjuer med bandet, Joe Strummer mfl.

THE FILTH AND THE FURY av Julien Temple som river av SEX PISTOLS uppgång och fall.  

RESERECTION om TURBONEGROS vara eller icke vara, bandets, och i första hand Hank von Helvetes (a.k.a. Cornelis) drogberoende. Cirkeln är sluten eftersom Hank spelade Cornelis. Det finns såklart otroligt många fler bra, underhållande, intressanta och även mycket dåliga ROCKUMENTÄRER därute. Det är bara att gå in på AMAZON, CDON eller GINZA och beställa!

Av någon outgrundlig anledning har jag ännu inte sett ROCKUMENTÄREN om LEMMY. Vet skäms! En dokumentär om honom (eller Motörhead) bara måste man se alltid, men med undertiteln "49% motherfucker 51% son of a bitch" är det ju ett måste. Nu är den i alla fall beställd! Sen kan jag rekommendera boken WHITE LINE FEVER av och med LEMMY. Apropå böcker, det finns många böcker om rockstjärnor!

PS Nomineringen och texten skrevs igår men det tog lite för lång tid å jag gick och lade mig och skrev klart nu. Klar i tid alltså! DS

Inga kommentarer: