2011-12-12

VECKANS SKIVHYLLA

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Nä, och man ska inte lita på folk som "känner någon som kan fixa..." Så medan Pälle förlustade sig med Motörhead i lördags satt jag hemma och tjurade. I brist på verklig LIVE fick trösta mig med att ställa upp några fina LIVE-plattor i hyllan.



En av de bästa LIVE-skivorna ever är förstås Ramones "It´s alive", inpelad i London på nyårsafton 77. "Gabba gabba hey", räcker det väl att säga. Eller bara "1,2,3,4".



Motörheads "No sleep ´til Hammersmith" från 81 får ju vara med av uppenbar anledning. Och bättre än så här har de aldrig varit. Det där råa och smutsiga ljudet är just som smutsigast här.



New Race är supergruppernas supergrupp. Ronny från Stooges, Dennis från MC5, Deniz och Rob från Radio Birdman. Som skivtiteln antyder "The first and the last" var det här deras enda skiva. Den dokumenterar deras Australienturné 1983. Bra? Jorå, men kanske inte så bländande som man kan tro. Det låter väldigt mycket Radio Birdman.


Sen får Cramps "Smell of female", också från 83, vara med. Det är ju Cramps första officiella liveskiva och är väl lite småtrevlig sådär. Lite lagom för en småtjurig lördagkväll.


Kanske skulle jag ställt upp Black Sabbath´s "Live at last" eftersom samma biljettfixare har lovat mig plåt till Sabbath på Stadion i maj. Tack och tjena...

6 kommentarer:

Krister sa...

Hammersmith-plattan har (eller hade) jag också! Hård!

Pälle sa...

Bra nomineringar men hade inte:

AC/DC - If you want blood
U2 - Under a blood red sky
Iggy - TV Eye live

funkat åxå?

Dessutom har vi Loco Live med Ramones som har fler låtar och går fortare än It's alive!

Lars sa...

Loco live suger. Unken trummis och metalmixning på soundet...Uhäck!

Det är många Live-skivor som hade funkat... Nästa gång ska jag inte glömma Stones "Get yer ya ya´s out" och min gamla favorit "De e för mycke" med KSMB. För att inte tala om Oblivians "Bannister 95" - min nya favorit... Men jag kan ju inte sitta här och planera framtida skivhyllor. De ska ju plockas upp på feeling...

U2 kommer dock aldrig få vara med. Det kan jag lova :-)

Pälle sa...

Håller med om att Loco Live suger men det är jävligt många låtar och ännu mindre mellansnack än på It's Alive eftersom de säger 1-2-3-4 dubbelt så fort!

De e för mycke hur kunde jag glömma den?

Jättegammal U2 är jättebra!

Pälle sa...

2:a augusti 1985!

Unknown sa...

Ja, för visst är Imperiets live bättre än den där Ebba-liven som kom för några år sedan. Måste lyssna på Spotify fan...