2012-01-08

VECKANS ROCKRUNNER 50

KROPPENS GENI

Inser till min förfäran att jag missat min vecka. Skärpning gubbe! Så nu i pausen mellan damernas och herrarnas Tour de ski-final i slalombacken får vi väl låtsas att det är en vecka före jul. I skidåkarnas världscup är det inte helt överraskande norrmän som är helt outstanding. Ja, särskilt två då. Då kan det vara extra intressant att kika lite på den här fina boken:
Det är då en svensk professor i "miljöhistoria", en gång i tiden själv skidåkare, som är så impad av de norska skidåkarna att han smörar in sig och får följa med på norrmännens träningsläger. Han utgår från en frågeställning om hur det känns att åka så fort som världens bästa skidåkare gör. Men det är ju mindre intressant. En hel del handar den om träningsfilosofi och det diskuteras mycket om norrmännens långsamma långpass, och det är ju intressant. Den handlar en hel del om skandinavisk skidhistoria, om hur sporten utvecklats från en angelägenhet mellan skogsarbetare till en mångmiljonindustri, och det är ju också intressant. Den handlar väldigt mycket om författarens egen uppväxt som skidåkare i innersta lappland, och det är i alla fall lite intressant, men inte jätte. Så handlar den om Marit och Petter förstås. Det är intressant.

Nu läser jag inte jättemånga sportböcker så jag är ingen expert på området. Men jag tror ändå att "Kroppens geni" skiljer sig lite från andra böcker just för att den är skriven av en akademiker och inte av en sportjournalist som sportböcker brukar vara skrivna av. Här är det en hel del resonerande, ifrågasättande, associerande på ett typiskt akademiskt lärt vis. Och åtminstone jag gillar det.

Men nu måste jag se Dario Cologna vinna touren och Petter jr. bli uppåkt av och omåkt av Hellner. Vi hörs!

3 kommentarer:

Unknown sa...

HA! VAD VAR DET JAG SA!!!

s-kils sa...

heja Hellner!

Krister sa...

Bra förutsägelse!