2012-02-23

Veckans Rockrunner 6

HELVETET
I pratshowen "Ingesson" mässade en gång Fredrik Lindström om Helvetet som en evig After Ski i Sälen där coverbandet lirar "Living next door to Alice", om och om igen, i evighet...

Eller är kanske Helvetet snarare en Rammsteinkonsert som aldrig tar slut?

Ja, alla har väl sitt Helvete. Själv har jag just haft mitt och jag skulle gladeligen bytt bort sista veckan mot tio Rammsteinkonsterter (men inte mer). Det började med halsont och snuva och feber och gick sedan över i kramper i alla muskler - alltid dessa kramper i mina gamla muskler. Träning kan jag drömma om - och det gör jag. Vilket Helvete!

Vår bild av Helvetet kommer inte främst från Rammstein utan snarare från Uppenbarelseboken (Apokalypsen) i NT och självklart från Dantes "Divina Commedia". Där vandrar Dante ner genom Helvetets nio kretsar och får se kändisar och gamla polare straffas på mer eller mindre raffinerat sätt. Längst ner träffar han Belsebub himself:
"Ur sex ögon kom gråt, och längs tre hakor

rann tårar blandade med blodigt dregel.

I varje mun såg jag hans tänder tugga

en syndare, som bråkan krossar linet,

så att de tre fick utstå samma pina.

För den i mitten var dock att bli biten

ett intet mot hur han i ryggen klöstes,

ty stundom var den helt och hållet avflådd."


De tre som straffas hårdast i Dantes Helvete är Judas, förstås, och Brutus och Cassius, snubbarna som dödade Julius Ceasar. Jag tror Dante diggade Ceasar. En intressant iakttagelse man kan göra när man kommit längst ner i nionde kretsen är att det inte är hett som i helvete utan fruset och iskallt. Ja, det vet väl vi som har haft billig sovsäck i nattlägret... Själv har jag alltså genomlidigt ett minor Inferno ihop med Dante i veckan. Men vi ska ju inte glömma att Dantes Komedi består av tre delar. I den andra delen har han tagit sig upp ur underjorden och kör en hård bergsultra. Antalet höjdmeter är okänt men det lär vara en hel del eftersom det är Skärseldsberget han tar sig upp till toppen på. Tredje och sista delen handlar om den där första kalla ölen efter att man gått i mål.

3 kommentarer:

Pälle sa...

Hell yeah!

Unknown sa...

Det låter inte som en kul vecka. Man blir nästan lite orolig för dig.

Unknown sa...

Oro för mina kramper eller för att jag läser Dante? Ja, jag vet inte vilket som är värst faktiskt. Ibland blir jag lite orolig för mig själv också. Se här t.ex.
http://strongcomeon.blogspot.com/2012/02/dante-den-gudomliga-komedin.html
Illavarslande. Så går det när man ligger hemma och är sjuk för länge...