2012-07-03

Stockholm TRAIL 20,7km


Dagen innan på fredagen var inte den bästa, kände av halsen och mådde inte 100%. Men springa skulle jag. Lördag morgon så var status på halsen den samma och kroppen kändes slak. Lite aktiviteter med familjen under dagen gjorde att uppladdning lös med sin frånvaro, men vafan ska man med det till. Målet var nu bara att komma till start.

Parkerade bilen i Johanneshov och joggade till Globen där starten skulle gå, där mötte jag även några klubbkamrater från OK Österåker som även de skulle springa, Kul. Kalle frågade vilken km-tid man skulle hålla, jag svarade att just nu känns det bra om jag lyckas med 5,5min/km och en tid på 1tim50min i mål. Men målet några dagar innan var att hålla minst 5min/km, det gör man ju hemma i skogarna utan större problem.

På startledet stod det kändisar, Oskar Svärd, Andreas Svanebo, Miranda Kvist mm så visst kändes det bra då iaf. Starten gick och farten var ruskigt snabb de första 2km, klockade mig själv på en 3,5min/km fart. Hmmm, dags att sakta ned tänkte jag, framme vid hammarbybacken efter ca 3km så var klungan med täten borta och en seg löpning grusvägen på baksidan upp började. Kroppen kändes seg och något lätt steg hade jag inte idag.


Stigarna var bitvis fina men ofta var det stenigt, lerigt, halt och tekniskt svårt faktiskt. Kämpade på med en lite grupp och efter 10km var tiden 50min, WOW håller jag en tid på 1tim40min idag kanske? Nja inte riktigt, efter varvning i hammabybacken var det segt i kroppen och ca 8km återstod av loppet.

Bilden talar kanske sitt tydliga språk, glad men seg! Efter en slinga ut i skogen igen och upp för hammarbybacken en 3e gång så var det lätt löpning mot Globen igen. Fick kämpa på för att åtminstånde hålla dräglig fart på kroppen, ska tillägga att det var ca 24grader och strålande sol denna dag, så en rejäl vätskeuppladdning hade inte varit fel dagarna innan. På upploppet fick jag dra till med en rökare för en ivrig kille som vill ta mig, men där gick han förlorad på, än kan jag ;)

Resultatet då, ja inte bra i alla fall. Långt efter segrarna och fick däng av 3 tjejer var av en 45 år gammal, de hade ca 1tim39min. Grymt att de gör så mot en.... Får träna mer trail tror jag, det var kul. På Oringen blir det ett trail lopp på 10km dagen innan Oringen börjar, ser fram emot det redan nu.

3 kommentarer:

Lars sa...

Men du var snygg iaf Tomas...
Kan halsa att det ar varmt i Frankrike...men bergen ar hoga.
Hej hej hej!

Tomas sa...

Tack Lars, när går ditt lopp?

Lars sa...

Det gick forra helgen Tomas. Det var sju underbara alpmil... Imorn kommer jag hem och rapporterar.