2013-09-07

LAPPORTEN 2013 DEL 3

Skönt att vara framme i nattlägret! Lasse och Jonas, som redan varit där en halvtimme, hade fixat perfekta tältplatser med både toan och bäcken inom synhåll. Inom kort såg tältplatsen ut som rumänernas läger vid Högdalens soptipp, inte direkt någon preussisk ordning.
Hemma hos Ladonia och Rockrunners. Foto: P Bergström.
På med varma och torra kläder. Foto: P Bergström.
Med varma och torra kläder och en påse mat i magen kände jag att krafterna började återvända. Sedan var det riktigt trevligt att sitta vid lägerelden och mysa, innan kartorna för dag 2 delades ut.
Kiruna Extreme Dag 2
Studerade startlistan inför dag 2, jag och Mange skulle gå ut i jaktstart en halvtimme efter Lasse och Jonas. Blott 30 sekunder efter oss skulle nästa lag starta och laget på fjärde plats efter ytterligare ett par minuter. Riktigt tight alltså, och hela startfälet var bara fyra lag. Åt Lasse och Jonas var det inget att göra, men skulle vi kunna hålla undan från lagen bakom?

Fredagsmys i nattlägret
Efter kvällens andra påse mat började det bli dags att krypa in i Manges fina tält, och med ett tält köpt från Björn Rydvall var det klart vi skulle sova bra på fjället. Vaknade strax efter fem och funderade på om jag skulle dra på långkalsongerna, eftersom det blivit lite svalare i tältet när Mange öppnat dörren. Men näe, orkade inte, utan låg bara och väntade på att klockan skulle bli sex så man fick kliva upp. Strax därefter drog sekretariatet igång reveljen, med saxofon-musik på fjället! Frukost, och sedan lite spänd förväntan på att få dra igång andra tävlingsdagen. Både jag och Mange var laddade, utan några särskilda krämpor från dagen innan. Dessutom hade vi riktigt fint väder denna dag med bra sikt och shortsväder återigen.

Vid kvart i nio fick vi dra iväg mot dagens första kontroll, med våra närmsta följare strax därefter. Lång stigning, och det var bara att konstatera att våra motståndare var starka. Själv hade jag hoppats att dom skulle vara lite möra från dagen innan... Halvvägs uppför backen hade båda lagen gått om oss, och vi låg alltså sist. Men det var inget att hänga läpp för egentligen, tyckte att vi gjorde ett bra lopp och att dom andra tydligen var strået vassare. Efter stigningen på nästan 900 höjdmeter var vi nu mer eller mindre ihop med dom andra två lagen, och skulle ta oss ner till kontroll två. Blev lite olika vägval för alla tre lagen, vilket gjorde att vi stämplade som trea totalt, med ett par minuter till både laget framför och bakom oss.
Kontroll 1, 2 och 3 dag 2
Från kontroll två uppför igen, runt 800 höjdmeter, till kontroll tre. Vi gick på bra i backen, men låg återigen på plats fyra i loppet. Här hade vi dagens stora vägval. Antingen gå ner direkt och springa genom lapporten, vilket skulle betyda en längre sträckas löpning fast plattare, eller att ligga kvar uppe på kammen ovanför lapporten med lite mer höjdmeter upp och ner men kortare väg totalt. Laget närmast före oss gick ner i lapporten, men eftersom det är ballt med höga kam-löpningar så valde vi att ligga kvar på höjden. Utsikten här uppifrån var magnifik, hela fjällvärlden låg bakom oss, Torne träsk framför oss, och rakt ner på vår högra sida hade vi dalen i lapporten.
Kontroll 3, 4 och 5 dag 2
Orkade man lyfta på huvudet så bjöd dag 2 på magnifika vyer. Foto: P Bergström
När vi närmade oss kontroll fyra såg vi ett lag komma in från höger och stämpla kanske fem minuter före oss. Nu var det "bara" en topp kvar, med en stigning på kanske 300 höjdmeter, och sedan kanske 15 km nedför in till mål. Såg faktiskt båda lagen före oss i stigningen mot kontroll fem, men vi tog tyvärr inte in något på avståndet.
Fint väder dag 2 på Kiruna Extreme. Foto: P Bergström
Efter att ha stämplat kontroll fem såg vi Abisko lååångt där borta, vi hade varit ute 5.20 och målet började hägra.
Kontroll 5, 6 och 7 samt målet dag 2
Men först skulle vi försöka ta oss förbi, eller i värsta fall igenom, ett antal lågväxta videsnår innan vi kunde ansluta på leden ner mot Abisko. Tyvärr finns det flera stigar upp mot lapporten än bara dom som är med på kartan, varför vi höll på att missa den stigförgrening som vi spanade efter. Hade bra koll på höjdkurvorna och vi såg i alla fall till att gå tillbaka upp genom lite djungel för att komma på rätt stig. Sedan skulle vi skära av från stigen och bara köra rätt på kontrollen, vilket dock inte riktigt blev som planerat. Vi kom in i björkskogen och såg mycket riktigt en sjö - perfekt eftersom kontrollen skulle ligga vid en sjö. Vid sjön fanns dock ingen skärm, plus att den låg kanske 40 höjdmeter för högt där det enligt kartan inte skulle finnas någon sjö... Vi fortsatte ner genom skogen och till slut såg vi ännu en liten sjö - äntligen rätt sjö. Kontrollen satt tyvärr rakt över på andra sidan sjön, vi gick runt istället för att simma över! Sedan led-löpning ner till kontroll sju och en grym slutspurt in till målet! Tack vare spurten kom vi precis under åtta timmar dag två. Som väntat hade Lasse och Jonas befäst sin förstaplats, jag och Mange fick acceptera fjärdeplatsen, vilket gjorde att Rockrunners återfanns både längst upp och längst ner i resultatlistan! Därefter bastu, bira, prisutdelning och bankett.
Såhär glad blir man när man sprungit Kiruna Extreme!
Sammanfattningsvis en fantastisk upplevelse och ett riktigt bra arrangemang med roliga banor!