2008-07-25

Hett på Sörmlandsleden

Det är varmt idag. Jag hade planerat att köra i i två och en halv timme på Sörmlandleden. Så blev det också. Med lite extra barlast i ryggsäcken och två vätskeflaskor lämnade jag lyan i Hammarbyhöjden vid tolvtiden. Började med att springa skogsstig för att sedan ansluta till Sörmlandsleden efter en tre, fyra kilometer.Det rullade på rätt bra första timmen. Det kändes förstås att jag sprungit i backe igår - drog på mig mjölksyra i varje uppförslutning.

När leden går på de lite mindre skogsstigarna är den väldigt kul att springa på; varierande, småkuperad, lite trixig med mycket sten och rötter. Men vad dåligt markerad den är nu för tiden. Jag lyckades springa fel flera gånger och jag vet ju ändå ungefär hur den går. Det lär gå åt mycket snitsel på Sörmland ultra om det inte ska bli en massa felspringningar - igen.

Läskigt varmt var det förresten där leden går längs hästhagarna efter att man lämnat Nackareservatet. Luften liksom stod still och bara ångade..

Efter en timme och en kvart var jag framme vid sjön strax innan leden kommer fram till Tyresö, Eftersom jag skulle kuta i två och en halv var det alltså dags att vända. Det gick rätt bra på vägen tillbaka också, åtminstone tills jag närmade mig två timmar. Då var jag precis vid bron över Söderbysjön. där satt en kille och en tjej och drack öl. Försökte föreslå killen ett byte; att om jag tog hans öl och satte mig där med hans tjej så kunde han få kuta vidare med min sportdryck... Av någon konstig anledning var det ändå jag som fick kuta vidare.

Sista halvtimmen gick segt. Fick gå i flera uppförsbackar. När jag tillslut vinglade upp till Hammarbyhöjden stannade klockan på 2:33. Tillbakavägen tog alltså tre minuter längre än utvägen.Nu känner jag mig rätt sliten och behöver nog en eller två dagars vila. Men ikväll är det rock´n´roll på båten så lite dans ska jag väl orka med...

Inga kommentarer: