2008-10-02

NattiNatti i fd.hemmaskogen


Natti Natti 2008
Årets stora tävling i form av en natt-staffet som alltid arrangeras av IFK Enskede hade detta år sin plats Enskedefältet. Jag hade en önskan om att få springa samtliga 4 sträckor ensamen och det förverkligades med hjälp av tävlingsledaren Martin Ahlström.

Väl på plats vid Enskedefältets skola så planerade jag alla sträckor ninutiöst i min skalle då jag tidigare bott bredvid kartan på Tussmötevägen (vargplats). Det skulle bli en ruskigt jobbig bana om banläggaren Fredrik Hedin fick som han ville.

Vid starten stod vi 18 lag redo för start och vid startpunkten så stod det klart för mig att det skulle bli en helvetes resa i enskedenatten. Banan inleddes med att bestiga skidhoppsbacken (~40höjdmeter) redan till 1:an, vilket fick mina ben att darra lite. Varje sträcka besteg skidbacken 2 ggr. Då skogen bjöd på en lättlöpt terräng så fick man ju heller aldrig direkt vila utan det var FULL karkea från start till ......

1 sträckan, - 4,1km - 25.07min - 6min tempo.
Gick ut på att försöka hänga med så länge det gick och efter ett prickfritt lopp så växlade jag till mig själv som 8:a 2,5min efter täten.

2 sträckan - 3,2km - 21.50min - 6,5min tempo.
Efter att nu ha lite mer folk omkring mig så var det bara att tuffa på i nästan identiska spår som på sträcka 1 fast nu var sträckan kortare (phu, skönt). Även detta varv var prickfritt och backarna var än så länge lätta att bestiga. jag växlade nu som 5:a och det 2,5min efter täten.

3 sträckan - 4,1km - 27.50min - 6,4min tempo.
Nu började man känna att man bestigit 4 skidbackar, benen var lixom inte lika pigga. Försökte springa upp men det var segt. På platten i skogen så lyckades jag ändå hålla bra fart å det var inte riktigt någon som sprang ifrån mig =)
Väl i mål nu så låg jag 8:a och 11min efter täten på en 8:e plats.
Fattar inte att jag tapade så mycket nu, jo jag sprang en lång bana medans de andra sprang en kortare vilket betydde att jag skulle få en kort bana på sista varvet, Sköööööööönt.

4 sträckan - 3,3km - 22.10min - 6,4min tempo.
Mitt tempo visade verkligen att jag håller måttet för längre sträckor i och viker inte ner mig INTE.
Den sista rundan var riktigt trevlig för det var ju den sista och efter att ha stämplat 42 gånger (kontroller) så såg man fram emot att gå i mål. Sista backen var nog mest grym då jag till och med stämplade på en kontroll som jag inte ens skulle ha ???????
Det gick bara av farten minns jag, att stämpla alltså!
Farten var det inte mycket med nu, utan det var glöden i benen som brann uta bara helvete som fick mig att springa framåt.
När jag kom i mål så var det en inbjudande publik som hejade fram mig och jag liksom bars fram in över mållinjen å gud så skönt det var att vara i ......mål.

Slutresultatet blev att jag slutade på en 7:e plats bara 10,5min efter täten, Grymt nöjd =)

Lite data nedan som min fina Garmin 304 presenterade.
Totalt - 17,7km - 97min - förbrukade 1115 kcal.
Pulsen låg mellan 148 och 159.
Min totala höjd på passet blev +400 meter och då blev det 8 gånger uppför skidbacken.
Stämplade vid 58 kontroller + 1 i trötthet.

Tack för mig.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerande Tomas!
Orkade du tänka på att du sprang förbi där jag bodde?
Vad har du skrivit in för maxpuls i klockan? Du hade så låg caloriförbrukning.
Nu med den nya klockan blir det ännu enklare för dig att logga din träning i Funbeat.

Pälle sa...

Oooootroligt bra jobbat!

Bra sprunget men också bra skrivet, mer sånt, mer filer, mer kartor och annan data!

Du hörde väl att speakrarna ropade upp dig och peppade flera gånger!

Unknown sa...

Kul att se lite fart på ett långpass. Tomas, kan du inte dyka upp på SUM nästa lördag så kan vi göra stordåd på 5-milen...

Anonym sa...

Tack killar,

Johan - han faktiskt inte tänka på ert gammla hus men området kunde man ju :P

Jag har lagt min maxpuls på 165 slag nu =)

Pälle - MM , jag kan jag med ;)

Lasse - Ja men jag e lite besviken efteråt nu, 1min/km fortare kunde de gått i alla fall.

Du får säga till dem att 10-15 personer skulle mer än gärna springa SUM om de lyckades ha den helgen efter 25-manna.

Pälle sa...

Tomas> Jag sade åt dom redan på Lidingö Ultra i våras. FLYTTA SUM NU!

Jäla skiiiiiiit! (Ronny och Ragge, du kommer väl ihåg maskeraden där vi ägde!)

Anonym sa...

Ajjjjj, va faaaan gör ru. Det där gjorde ju oooont =)

Klart man gör, den festen ÄGDE vi å fan va Brudarna älskade oss =)

Anonym sa...

Hmmm... Minns bara ett Togaparty

Anonym sa...

Lägg av med sånt här! Man blir ju avundsjuk. Räcker det inte med bitter?

Pälle sa...

Härligt AspLövet lever. Avundsjuk och bitter jamendåså är allt som vanligt!