2011-07-19

VECKANS ROCKRUNNER V29

Till veckans Rockrunner v29 utses Core-träning! Grundtanken med Core-träning är att bygga upp styrka, stabilitet och balans i bålen för att användas när vi behöver det som mest. Ryggen och magen är involverad i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador. Och ni som läser blaskor som Runners World och liknande kan inte ha missat Core-träningens lovsång till alla löpare med ambitioner. Ska man dessutom springa runt på fjället kring Njoulla med en ryggsäck på ryggen, har man naturligtvis stor nytta av en väl avvägd bål-muskulatur.

Till min hustrus förtret kan jag dock erkänna att jag själv inte lagt många minuter på denna träningsform. Inte sedan jag la min karriär som styrkelyftare på hyllan i alla fall. Och under min tid som styrkelyftare körde vi marklyft, ryggresningar och sit-ups, utan att ha en aning om att vi körde Core - för på den tiden var träningsformer som Core, Box, Pump, Afro, Zumba, Bodycombat och liknande inte uppfunna.

Under sommarens semester har jag dock satsat helhjärtat på att ta ikapp åratal av försummad Core-träning. Receptet har varit följande:
1. Bär bort runt 890 pannor marktegel.

2. Gräv ut runt åtta fulla släpkärror med jord, sand eller helst lera och leverera till närmaste soptipp.

3. När hålet är tillräckligt stort (eller gärna lite för stort), fyll x antal släpkärror med bergkross och skotta tillbaka i hålet. (Räkna med minst 2,5 ton för ett bra träningspass.)

4. Fortsätt med ett par ton stenmjöl (tänk på att böja på benen).

5. Avsluta träningen med runt ett ton nya plattor, för att täcka hålet.

Tänk dock på att alltför intensiv Core-träning kan resultera i så kallat ryggskott. Sprid därför ut träningen under hela din semester.

7 kommentarer:

Tomas sa...

Vackert, den träningen är riktigt bra säkert. Får se om målning av fönsterlister inefattas av Core också ;)

Unknown sa...

Tror att "bo i lägenhet" snart måste utses till en veckans...

Krister sa...

Lägenhet? Slött!

Anonym sa...

Älskling, jag ska försöka komma på något annat projekt som utvecklar din träning ;-)

Christian sa...

Här är anledningen att jag inte kör core träning!

Pälle sa...

Jadeehumordeehumordeehumor!

Byggställningsarbete släng dig i väggen!

NOLLKOLL sa...

Låter jobbigt på riktigt!